Friday 24 October 2014

SHAKLEE : Eczema, Omega Guard dan Herbal Blend Multipurpose Cream

CERITA ANAK SAYA saya kongsikan bersama anda...

"Anak sulong saya mengidap Eczema iaitu pada kakinya sahaja. Hanya pada tempat/bahagian yang sama sehingga ternampak perbezaan kulit antara bahagian tersebut dengan yang lain. Ia membentuk seperti bulatan, berair dan gatal. Meskipun telah mendapatkan rawatan dan steroid cream dari pakar kulit di Kota Damansara, keadaannya lebih kurang sahaja... pantang cuaca panas dan berpeluh... kulit dan permukaannya akan timbul dan mengakibatkan kegatalan sepanjang malam. Saya cukup tidak berpuas hati dengan hasil steroid cream dan rawatan almost RM300 setiap 2 bulan itu... Saya cuba pendekatan menggunakan rawatan pemakanan Omega Guard, Chewable Vita C dan Herbal Blend dan Alhamdulillah... kulitnya sudah elok dan tiada lagi Eczema" 



Apa itu ECZEMA??

Eczema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.

Masalah eczema memang tidak asing lagi bagi kebanyakkan daripada kita. Masalah eczema ini bukan sahaja terjadi di kalangan orang dewasa malahan kanak-kanak dan bayi juga. Eczema biasa berlaku di kalangan bayi berumur antara 2-6 bulan.

Sungguhpun keadaan akan bertambah baik apabila bayi mencapai umur 6 tahun, kemungkinan masalah kulit eczema berkekalan sehingga dewasa. Walaupun penyakit ini bukanlah penyakit berjangkit, namun ia masih merupakan penyakit kompikasi yang sering menyebabkan keresahan dan ketidakselesaan pada pesakit.


Eczema akan menyebabkan badan menjadi gatal-gatal dan apabila sentiasa digaru akan meninggalkan parut.


Paling kasihan jika yang menghadapi eczema ini ialah bayi yang mana bayi akan sentiasa merengek kerana eczema merengsa dan menyakitkan.


Kebiasaannya bagi penghidap Eczema , doktor akan beri ubat sapu yang mengandungi steroid yang tinggi. Tapi jika menggunakannya dalam jangka masa yang lama adalah tidak baik.

Apa punca Eczema?

Actually doktor sendiri tidak tahu punca sebenar mengapa eczema itu berlaku.Tapi boleh jadi disebabkan oleh "abnormal function of immune system. Studies have shown that in people with atopic dermatitis there are gene defects that lead to abnormalities in certain proteins (such as filaggrin) that are important in maintaining the barrier function of normal skin."

Eczema juga boleh terjadi disebabkan oleh alahan terhadap sabun,cosmetics,bahan baju yang dipakai,detergents,jewelry ataupun peluh.

Jadi, bolehkah Shaklee mengatasi masalah Eczema?


Perlu diingat, produk Shaklee bukan berfungsi untuk merawat atau mengubati TETAPI produk Shaklee berfungsi untuk mengatasi masalah ini dengan cara yang selamat serta natural untuk semua peringkat umur.

Rawatan


Penyebab sebenar eczema tidak diketahui tetapi ia dikaitkan dengan tindakan overaktif (terlampau) sistem imuniti badan kepada sebarang benda/keadaan yang menyebabkan eczema atau kulit gatal, seperti bersentuh dengan kain yang kasar yang menyebabkan kulit gatal, persekitaran yang terlalu panas atau terlalu sejuk, terdedah kepada beberapa produk kegunaan di rumah (i.e. sesetengah sabun membasuh kain atau pembersih rumah lain yang mengandungi bahan kimia yang kuat).

Walaupun masalah eczema ini tidak boleh dipulihkan sepenuhnya, tetapi ia boleh dikawal dengan rawatan dan ubat, rawatan herba, elakkan daripada kulit menjadi terlalu kering dengan memakai krim pelembab kulit serta jauhkan daripada bahan-bahan yang boleh menyebabkan kulit gatal. Jangan risau, eczema tidak berjangkit kepada orang lain, tidak seperti penyakit kulit lain yang disebabkan oleh bakteria atau fungus (i.e. kurap, panau).

Jom kita lihat, apakah cadangan produk daripada rangkaian Shaklee yang boleh membantu mengatasi masalah Eczema:-

Ezcema dibahagian Kulit.


Mula-mula, pastikan jenis ezema tu samada berair atau kering.
Terdapat 2 kaedah perubatan untuk mengatasi masalah ezcema ni iaitu rawatan luaran dan rawatan dalaman.

Mari kita lihat rawatan luaran dulu.

Ezcema Kering
untuk mengatasi masalah ezcema kering, Herbal Blend boleh la disapu nipis. Produk ini tidak sesuai untuk ezcema berair.









Ezcema Berair
Basic H Shaklee sesuai untuk mereka yang alah pada sabun yang mempunyai bahan kimia.
Campuran 2-3 titis Basic H dalam mandian, in shaa Allah dapat mengering dan merawat ezcema. Dan setelah kering barulah disapukan Herbal Blend dibahagian tersebut.



Selain Herbal Blend (ezcema kering) atau Basic H untuk ezcema berair, Vitamin E dari Shaklee dapat membantu menghilangkan luka ezcema berair dan memudarkan parut.

Rawatan Dalaman

Amalkan pemakanan Chewable Vita C dan Omega Guard dan penyapuan Vitamin E (kerana kanak-kanak tidak sesuai memakan Vitamin E); insyaAllah sikit sebanyak membantu mengurangkan Eczema. 










No comments:

Post a Comment

Silalah beri comment anda. Sebarang pertanyaan mengenai produk dan order amatlah dialu-alukan. Terima kasih.